">
Jalaja
Stäng
Varukorgen är tom

Totalsumma: 0,-

Gratis frakt vid köp över 500kr

Köpvillkor

Köpvillkor

Företaget har sitt säte i Storvreta som ligger norr om Uppsala och har ingen fysisk butik.  
Önskar du komma i kontakt med oss? Skicka ett mejl till oss på info@jalaja.se så hör vi av oss inom kort.

För att beställa av oss behöver du vara 18år. 

Alla produkter på Jalaja är naturliga och inga produkter är testade på djur. 
*alltid cruelty free

Beställning: 

  • När du slutför din beställning skickas en orderbekräftelse till den e-postadress du angett.
    I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings och leveransadress.
  • Har något blivit fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post, info@jalaja.se

Observera att rökelser hanteras i lokalerna vilket kan bidra till doft på paket, produkter och förpackningar som kan upplevas starkt av doftkänsliga eller allergiker. 

Tillägg på ordrar:

  • Vi har tyvärr ej möjlighet att göra tillägg på lagda ordrar, då respektive betalsätt ej godkänner detta.
  • Du kan lägga en ny order och önska att sampacka med tidigare order om den tidigare inte redan är hanterad. Eventuell extra fraktkostnad dras av manuellt.

Leverans:

  • Våra normala leveranstider är 2-4 arbetsdagar. Obs! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
  • Vid kampanjer eller semestertider kan längre leveranstider förekomma.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstider) ska du kontakta oss via e-posten info@jalaja.se

Ofullständiga uppgifter mm. 

  • Ofullständiga uppgifter; såsom felaktigt stavade namn (för- och efternamn), adresser, telefonnummer mm. ansvarar du som kund för. Utlämningsställena är mycket noggranna på ditt namn på ordern överensstämmer med din legitimation. Informationen och de personliga uppgifterna du fyller i vid beställning går automatiskt över till din order och ditt paket.
  • Ändringar från Postnord/Schenkers sida debiteras f.n. med 250kr exl moms.
  • Går ditt paket i retur pga. ofullständiga uppgifter, skickar vi det igen till dig mot en kostnad av 199kr. I den summan ingår returavgiften från utlämningsstället, hanteringskostnader och ny frakt till dig. Om du inte önskar paketet åter debiteras du som kund 350kr där returavgift och hanteringskostnad ingår. 

Kontrollera: kontrollera alltid ditt paket vid mottagandet efter eventuell skada eller felaktig produkt. Hör av dig till oss omgående eller senast inom 8 dagar från mottagandet genom att skicka mejl till info@jalaja.se

Reservation: Reservation för slutförsäljning, fel lagersaldo och tryckfel på hemsidan. Vi reserverar även oss för ev. skriv/pris fel. 

Orderbekräftelse/Följesedel: medföljer paketet

Skador på paket:

  • Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Paketet ska inte hämtas ut om det är skadat! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.

Priser:

  • Vi skickar alla våra paket med Schenker eller Postnord och du gör ett aktivt val vid din beställning vilket fraktsätt du vill använda dig av.
  • Fri frakt vid order över 500kr inom Sverige
  • Du gör själv ett aktivt val dit du vill ha ditt paket.
  • Vid försändelser till utlandet utanför EU skickar vi med UPS

Frakt:

  • Vi skickar alla våra paket med Schenker eller Postnord, gör ett aktivt val vid din beställning. Fri frakt vid order över 500kr inom Sverige
  • Du gör själv ett aktivt val dit du vill ha ditt paket. 
  • Vid försändelser till utlandet utanför EU skickar vi med UPS

Leveranser:

  • Samtliga paket skickas till utlämningsstället om inte annat är avtalat.
  • Önskas hemleverans, meddela oss i meddelanderutan vid lagd order så skickar vi med varubrev om möjlighet finns. Om du vill vara säker på att få dina produkter direkt till brevlådan hör du av dig till oss innan lagd order för att få denna leveransmetod godkänd.
  • Varubrev: leverans till din brevlåda, dvs. vid mindre enstaka produkter med en totalvikt som understiger 2kg och med en mindre volym kan levereras i och med varubrevet direkt hem till din brevlåda. Om vi anser att försändelsen är för stor eller om produkten för ömtålig förbehåller vi rätten att neka denna leveransmetod.

    Observera: om du väljer leverans med varubrev upphör leveransansvaret när försändelsen lämnats i brevlådan. Vi avsäger oss ansvaret för en säker frakt eftersom paketet inte går att spåra vilket innebär att ansvaret för produkten istället ligger hos kunden. Därmed kan kunden inte ersättas med en ny vara eller återbetalning om paketet försvinner med frakten.

Vilka länder skickar vi till:

  • Vi skickar endast paket inom Sverige.
  • Gällande enhetspris upptill 10kg 250kr
  • Extra fraktavgift kan tillkomma om din beställning har en tyngre vikt. Efterfakturering kan förekomma vid tunga paket.

Ångerrätt:

  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du tagit emot varan du beställt.
  • Sänd din produkt till denna adress.

Jalaja
c/o
 ​Andekvarts AB
Ånge 62
74391 Storvreta

Vid nyttjande av din ångerrätt:

  • Om du ångrar ett köp måste du meddela oss via mejl. Meddelandet ska skickas till oss på info@jalaja.se och innehålla ditt fullständiga namn, adress och e-post, ordernummer, samt vilka varor returen gäller.
  • Returnera produkterna så snart som möjligt, senast inom14 dagar efter meddelandet om returen till oss.
  • Du står själv för returfrakt, leverans och skicket på produkterna vid retur. Produkterna ska därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning för en säker leverans.
  • På återbetalningasbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varornas ursprungliga värde. Detta gäller vid använd av produkt eller skadad produkt. 

​Ångerrätten gäller inte vid: 

Vi följer konsumentköplagen reklamationsrätt om det är produktionsfel, oavsett vilken garantitid som gäller. Vi förbehåller oss rätten att göra en reklamationsbedömning av returnerade varor.

Smycken eller varor som tagit skada pga. oaktsam hantering godkännes inte som reklamation. Tex.

  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen har brutits.
  • Specialtillverkade produkter som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • Smycken
  • Produkter som blivit missfärgade pga. kontakt med parfym, kroppsvätskor eller liknande
  • Produkter som varit i långvarig kontakt med vatten (oädla metaller och vissa kristaller tål inte detta).
  • Produkter med mindre skänhetsfel som tillkommit i tillverkningen . T.ex. keramikvaror
  • En inkomplett retur av produkter som returneras där förpackningen är bruten, varor saknas eller är skadade godkänns inte som en retur. Vi avsäger oss rätten att återbetala returer som är inkompletta, skadade, trasiga eller saknade vid mottagande av returen. Vid tidigare överenskommelse kan kunden debiteras 150kr för hanteringskostnad vid en inkomplett retur, observera att detta endast är möjligt vid tidigare godkännande av oss innan returen skickas av kunden.
  • Vid försenad eller/och ej anmäld retur godkänns inte returen. Vi avsäger oss rätten att återbetala returer vid dessa fall. Vid skriftlig överenskommelse kan returen godkännas. Vid godkännande av dessa returer debiteras kunden en summa på 150kr för hanteringskostnad, samt en förseningsavgift på 50kr, summan betalas endast via swish. Skadade produkter, produkter med nedsatta priser eller varor som utgått ur sortimentet godkänns aldrig vid dessa returer.

Ej uthämtade paket:

  • Ej uthämtade paket är inte en retur. För ej uthämtat paket tillkommen en avgift som kunden debiteras.
  • Önskar du ditt paket åter tillkommer en kostnad på 199kr för paket upp till 3kg, för paket över 3kg är kostanden upp till 299kr. Denna kostnad innefattar returavgift, hanteringskostnader, samt ny frakt.  Belopp betalas in till oss via Swish på 123 105 17 05
  • Om du inte önskar paketet åter debiteras du som kund 350kr där returavgift och hanteringskostnad ingår.

Reklamations och klagomål

  • Vi besiktigar alla produkter innan de skickas till dig som kund. Skulle produkten trots det vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande av reklamation innan du returnerar en dekat vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
  • Vid avsaknad av vara kontaktar du oss via mejl på info@jalaja.se inom 8 dagar efter uthämtat paket. Där beskriver du sedan ditt ärende, när du köpte din varan, ditt ordernummer och vilken vara det är som saknas. Ta bild på paketet där vi kan se att paketet inte är skadat i och med frakt. Det krävs även en närmare bild på fraktsedeln där ordernummer och adress till kunden är synlig och läsbar. Anser vi att paketet är skadat i och med frakthantering ber vi dig kontakta fraktbolaget för en anmälan. Vi förbehåller oss rätten att neka ersättning om inte alla punkter uppnås, det är kundens ansvar att kontakta säljare inom rimlig tid som är avsett i villkoren. Villkoret stöds av konsumentköplagen.
  • Vid reklamation kontakta du oss via mejl på info@jalaja.se. Där beskriver du sedan ditt ärende, när du köpte din varan, ditt ordernummer, produktionsfel, skada mm. Bifoga även bilder på produkten och där felet syns tydligt. Ta fotot i bra ljus med lämplig bakgrund. Anser vi att produktens fel är svårt att bedöma via bilden kan en retur göras på kundens egen bekostnad. När produkten anlänt till oss kan vi sedan göra en bedömning av produktens skada för att eventuellt godkänna eller neka reklamationen.
  • Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt vid godkänd reklamation, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.
  • Vi står för frakten vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden.
  • Vid ej godkänd reklamation anses varorna som en retur och kunden blir endast ersatt för produkternas belopp, ej ersatt för returfraktkostnaden. Om tiden för ångerrätt överskridits blir kunden debiterad en ny fraktkostnad för att få varorna åter. Vid överenskommelse kan produkterna returneras trots överskriden returtid och en hanteringskostnad tas ut på 20kr per produkt, denna kostnad debiteras kunden.
    *Detta undantag gäller endast vid skriftlig överenskommelse och om varan inte utgått ur sortimentet.

Miljö: 

Vi värnar om miljön och återanvänder förpackningar samt förpackningsmaterial i största mån för att minska påverkan på miljön.

Bilder, Text & Fotografier: 

  • Bilder/foton som återges på hemsidan är produktbilder och ska ses som illustrationer och är inte utfästelser om varans faktiska utseende eller funktion. 
  • Bilder får inte kopieras och användas utan tillåtelse av Jalaja. Dessa går under Copyright och tillhör Jalaja/ Andekvarts AB. Används dessa utan tillåtelse genom att lånas eller stjälas debiteras en kostnad 300kr/bild.

Betalningsalternativ: 

Klarna checkout: Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ. Se https://checkout.klarna.com/legal/swe/sv-se/generic.html (Länken öppnas i nytt fönster) för kompletta villkor gällande Klarna Checkout.
 

klarna Faktura: När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

Betalningstid - alltid 14 dagar, Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter

Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*

Ladda ner dina fakturor från klarna.se Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. evenemang och specialtillverkade varor.

Klarna Konto: 

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

Få alltid hem varan innan du betalar, Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet. Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter

Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura, Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad

En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

 

Paypal:

Swish: Vi erbjuder betalning med Swish välj detta betalsätt i kassan, glöm inte att fylla i ditt mobilnummer i avsedd ruta. 

Dofter: Företaget hanterar rökelser mm. i samma lokal, därför kan det förekomma att paketen kan ev. lukta. 

GDPR - Integritetspolicy

Denna policy beskriver hur Andekvarts AB (556950-8707) hanterar dina personuppgifter. Vi vill med denna Integritetspolicy visa hur vi säkerställer att dina personuppgifter behandlas i enligt med gällande personuppgiftslagstiftning så att du kan känna dig trygg när du lämnar dina företags och personuppgifter hos oss. 

Personuppgiftsansvarig
Andekvarts är personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter för att sådan behandling sker i enlighet med tillämplig lagstiftning. 

Insamling av information
För att du ska kunna köpa våra varor eller tjänster, eller annan information måste vi samla in vissa personuppgifter. Vi samlar in information från dig när du beställer våra produkter via vår webbplats, kontaktar oss via kontaktformulär, anmäler dig som avtalskund eller nyhetsbrev. Den insamlade informationenvid beställning av produkter eller tjänster inkluderera ditt namn, din e-postadress, ditt telefonnummer, företagets organisationsnummer eller adressuppgifter till företaget. Vid anmälan till nyhetsbrev samt vid användande av kontaktformulär sparar vi din e-postadress namn om det är angivet. 

 

Användning av information
Andekvarts behandlar dina personuppgifter för olika ändamål. Huvudsakligen i syfte att:

  • fullgöra våra förplikterser gentemot dig som kund, som genomförande av köp, fakturering.
  • möjliggöra allmän kundvård och kundservice, som för att besvara frågor kring produkter och tjänster samt rätta till felaktiga uppgifter. 
  • Lämna driftinformation samt information per post, e-post, SMS/MMS samt telefon avseende Andekvarts tjänster.
  • Förbättra vårt kunderbjudanden, utveckling av tjänster, produkter och funktioner.
  • Förhindra bedrägeri och utföra risk hantering
  • Följa tillämplig lagstifning, till exempel bokföringslagar.

Laglig grund för insamlande av data

Syfte 1: För att administrera, utveckla och leverera våra varor och tjänster.
Rättslig grund: fullföljande av avtal om köp (försäljningsvillkor) och i förekommande fall fullföljande av avtal om abbonemang (abonnemangsvillkor)
Vilka personuppgifter lagras: Namn på kontaktperson, företagsnamn, organisationsnummer, adress, telefonnummer samt e-post.
Lagringstid: Två år efter att du senast varit aktiv hos Andekvarts, till exempel genom att använda våra tjänster eller kontakta vår kundtjänst. 

Syfte 2: För att försäkra oss om att gällande svensk lagstiftning efterlevs, exempelvis bokföringslagen.
Rättslig grund: Förpliktelse enligt gällande lag
Vilka personuppgifter lagras för detta ändamål: Namn på kontaktperson, företagsnamn, organisationsnummer, adress, telefonnummer och e-post.
Lagringstid: Så länge vi är skyldiga att lagra uppgifterna enligt tillämplig lag. 

Syfte 3: Driftinformation samt kommunikation kring Andekvarts och våra återförsäljare
Rättslig grund: Intresseavvägning
Vilka personuppgifter lagras för detta ändamål: Namn på kontaktperson, företagsnamn, organisationsnummer, adress, telefonnumer och e-post. 
Lagringstid: två år efter att du senast varit aktiv hos Andekvarts, till exempel genom att använda våra tjänster eller kontakta vår kundtjänst. 

Hur länge sparar vi uppifter om dig?
Dina personuppgifter sparas endast så länge som det finns behov att spara dem för att fullgöra de ändamål som uppifterna samlades in för i enlighet med denna integritetspolicy. Andekvarts kan komma att spara uppgifterna länge om det det behövs för att följa svensk lagstiftning eller i förekommande fall bevaka rättsliga intressen. 

Utlämnande till tredje part
Vi säljer, handlar eller på annat sätt överför, inte personligt identifierbar information till utomstående parter. Som utomstående parter räknas inte betrodd tredjepart som hjälper oss driva vår webbplats (hostingleverantör) eller vårt företag (revisor & bokföringsbyrå) samt officiella samarbetspartners som exempelvis betalningsleverantörer TA system samt affärssytem när det behövs för att fullgöra ett beställt åtagande. 

Vi anser att det är nödvändigt att dela information i syfte att undersöka, förhindra och vidta åtgärder mot illegala aktiviteter, misstänkt bedrägeri, situationer som medför en potentiell risk för en personsl fysiska säkerhet, brott mot våra användarvillkor eller andra tillfällen då lagen kräver så. 
 

Säkerhet & Informationsskydd 
Vi vidtar en rad olika säkerhetsåtgärder för att skydda dina personliga uppgifter. Endast medarbetare som ska utträtta ett specifikt jobb tex. fakturering  eller kundservice får tillgång till identifiebar information. All annan information förvaras i låst och kodat kassaskåp så att obehöriga ej har tillgång till dem. 
 

Använder vi oss av cookies?
Ja, Våra cookies förbättrar tillgången till vår webbplats och identifierar återkommande besökare. Dessutom förbättrar vår cookies användareupplevelsen genom att spåra och målanpassa användarens intressen. Vår användning av cookies kopplas i huvudtaget inte till personligt identifierbar inforamation på vår webbplats.

 


 

 


 



 

 

Tryck på ENTER för att söka